Thursday, April 16, 2009

Utusan Main Api

Bangkitlah Melayu! Seperti biasa, Utusan memainkan sentimen perkauman lagi di muda hadapannya hari ini. Memang kita tahu, Utusan ada hak mutlak untuk memainkan isu perkauman . Kalau suratkhabar lain yang berbuat demikian, pastinya ia akan menerima surat amaran daripada KDN. Aneh sekali, di gambar muka hadapan juga, Najib sedang masak capati bersama beberapa wanita sikh.

Memang Melayu kena bangkit, bangkit untuk menentang ketuanan Umno, menentang mereka yang memainkan isu perkauman untuk kepentingan diri sendiri, terutamanya Umno dan kroninya.

Apa maksudnya "berhadapan dengan tuntutan kaum lain yang kini dilihat semakin keterlaluan". Apa itu keterlaluan? Adakah kaum lain meminta supaya jangan tolong melayu yang masih miskin? Adakah kaum lain tuntut masjid dirobohkan? Mana satu tuntutan kaum lain adalah bertujuan untuk melemahkan atau menindaskan orang melayu? Benda apa yang orang melayu telah hilang kepada kaum lain dan bagaimananya hilang?

Umno memang harapkan semua kaum tiada tuntutan. Lagi baik semua rakyat ikut apa jua arahan yang diberikan oleh Umno. Umno lebih suka kalau orang melayu tidak menuntut supaya orang melayu tidak akan maju dan insaf dengan agenda persendirian orang Umno. Saya rasa perjalanan Umno sudah hampir sampai hujung jalan. Ia tidak ada idea atau cara baru untuk menemajukan bangsa melayu. Najib akan menjadi PM yang terakhir daripada Umno.

No comments: